Leerstof van het 4de leerjaar
Wiskunde
Tijdens de
lessen wiskunde zullen verschillende domeinen aan bod komen: getallenkennis,
bewerkingen (optellen, aftrekken,...), metend rekenen (lengtematen,...) en
meetkunde (hoeken,...), toepassingen.
De toetsen plannen
we op voorhand op de maandkalender en in de schoolagenda. Kleine overhoringen
(bvb. tafels) kunnen wel zonder waarschuwing afgenomen worden. Deze inhoud
dienen de kinderen immers te kennen.
Taal
Taal is erg
belangrijk. We hebben het dagelijks nodig, zeker voor een goede communicatie.
Daarom hechten we in deze klas veel belang aan de Nederlandse taal.
Tijdens de
lessen taal komen ook hier verschillende domeinen aan bod: begrijpend lezen
(een tekst lezen en vragen oplossen), taalbeschouwing (woorden leren kennen,
woord- en zinsleer), luisteren en spreken (actua, spreekbeurt, boekpromotie,…)
en schrijven (zelf een verhaal schrijven,...).
We werken
met het werkboek ‘Tijd voor taal accent’. Het werkboek is opgedeeld in thema’s.
Na elk thema is er een toets gepland.
Deze wordt ook tijdig meegedeeld via agenda en maandkalender. Vergeet vooral de
woordenschat uit het taalboek niet te
studeren! Na elk thema krijgen de leerlingen een oefenbundel mee. Deze invullen
is een goede voorbereiding op de toets!
Spelling
In de lessen
spelling werken we
met woordpakketten. Een twintigtal woorden worden gedurende een hele week
ingeoefend. Ook krijgen de leerlingen hier steeds een huistaak over mee. De week erna
volgt een klein dictee op 15 punten. We werken hier met het werkschriftje ‘tijd
voor taal accent spelling’. Er zijn ook Z(org)schriften met aangepaste
huistaken.
--> dictee vorige woordpakket + aanbreng nieuw woordpakket (WP) + meegeven huistaak
-->afgeven van de huistaak op afgesproken dag
--> terugkrijgen van verbeterde huistaak zodat de moeilijke woorden nog eens
ingeoefend kunnen worden voor het dictee.
Wereldoriëntatie
In deze
lessen zien we verschillende onderdelen van de maatschappij: de geschiedenis, de
natuur, iets over de aarde, over de samenleving,...
We werken
met de methode ‘Mundo’. Elk kind heeft een werkboekje en een bronnenboek. Per
thema is er een werkboekje. Na elk thema zijn er twee toetsen: een gesloten
toets waarbij de leerlingen geen hulpmiddelen krijgen en een open toets, een
toets waarbij ze hun werkboekje en bronnenboek mogen gebruiken om de vragen op te
lossen. De planning van de toetsen wordt ook tijdig meegedeeld. Op de website
van Mundo vinden de kinderen oefentoetsen.
Deze zijn een ideale voorbereiding op de echte toetsen!
Voor elke
toets doen we meestal ook een quiz. Op basis hiervan weten de kinderen welke
onderdelen ze nog niet zo goed gestudeerd hebben. Deze moeten ze dan ’s avonds
nog eens extra bekijken.
Muzische
vorming
Tekenen/schilderen
,knutselen, maar ook een liedje aanleren,zelf muziek maken, toneel spelen,...
Naschoolse
lessen Frans
Deze vinden
plaats op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag vanaf half 4 tot 4uur. We
oefenen basisleerstof Frans waarbij de kinderen vooral gestimuleerd worden om
Frans te durven spreken. We oefenen
dikwijls onder de vorm van een dialoogje en al zingend zullen we ook heel wat
leren. De mapjes worden regelmatig meegegeven naar huis. Het is leuk om ook
thuis de dialoogjes eens samen met je kind te lezen als extra inoefening.
Toetsen
Naast de
geplande toetsen, kunnen er ook onaangekondigde toetsen plaatsvinden. Zo weet de juf goed hoe ver de
leerlingen staan. Regelmatig worden de toetsenmap en het
dicteeschrift meegegeven naar huis. Deze dienen dan verbeterd en gehandtekend
te worden tegen de volgende dag.
In december
en juni staat er een grotere toetsenperiode op de planning. De kinderen leren
zelf de leerstof inplannen op een weekoverzicht. Ook de toetsenplanning wordt
ruim op voorhand meegegeven.
Als wij
merken dat het in de klas niet loopt zoals verwacht, zullen jullie hiervan
zeker op de hoogte worden gebracht.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.